تلفن پشتیبانی 38429 - 021

هرگز، هرگز و هرگز بادمجان را سرخ نکنید

شرکت خدمات پس از فروش لوازم خانگی > اخبار و مقالات > هرگز، هرگز و هرگز بادمجان را سرخ نکنید

هرگز، هرگز و هرگز بادمجان را سرخ نکنید

بادمجان یکی از خوراکی های خوشمزه است که جایی ویژه در برخی غذاهای ما ایرانی ها از جمله قیمه بادمجان، میرزا قاسمی، گوجه بادمجان و انواع آش ها دارد. این خوراکی خوشمزه به انحای مختلف از جمله آب پز، کبابی، پوره و سرخ شده مورد استفاده قرار می گیرد. امّا یکی از معمول ترین روش های طبخ این خوراکی، سرخ کردن است.

بادمجان بومی شبه قاره هند است، اما امروزه در سراسر جهان از این گیاه برای تهیه انواع سالاد، سس، سوپ و غذا استفاده می‌شود. این ماده خوراکی به رنگ های بنفش و مشکی در دسترس است. خوب است بدانید که بادمجان های مشکی و بنفش به لحاظ خواص درمانی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

چنانچه به بادمجان آلرژی ندارید می توانید از این ماده خوراکی در غذاهایتان استفاده کنید و لذتش را ببرید. البته به یاد داشته باشید که کلاً بامجان ماده ای حساسیت زاست و ممکن است برای برخی مشکل ایجاد کند. با ما همراه باشید تا شما را متقاعد کنیم که نباید بادمجان را سرخ کنید!

به این دلایل بادمجان را سرخ نکنید

متأسفانه یکی از مهم ترین اشتباهاتی که افراد برای مصرف بادمجان انجام می‌دهند، سرخ کردن آن است. با وجود اینکه سرخ کردن این ماده غذایی باعث می شود که طعم بسیار مطبوعی به دست می‌آورد، امّا خواص درمانی خود را تاحد زیادی از دست می‌دهد. همچنین هنگام سرخ کردن حتی با روغن کم بادمجان مقدار زیادی روغن جذب می‌کند که برای سلامتی بدن به ویژه قلب بسیار مضر است.

در روش سرخ کردن، حرارت بالا اکثر ویتامین‌های این سبزی را تخریب می کند. از سوی دیگر، این سبزی به دلیل جذب روغن زیاد، کالری مضاعفی را به مصرف‌کننده می رساند و می‌تواند عامل چاقی و عوارض ناشی از آن باشد.

به یاد داشته باشید که در روش کبابی یا تنوری نیز به دلیل آن که بادمجان در معرض حرارت مستقیم آتش قرار می‌گیرد، قسمت عمده‌ای از ارزش غذایی اش را از دست می دهد و زمینه تشکیل ترکیبات سرطان ‌زا در آن فراهم می‌شود. بر این اساس اگر می‌خواهید بادمجان را کبابی کنید آن را ابتدا با پوست، تنوری نمایید و سپس پوست آن را کاملا جدا کنید و دور بیندازید.

خواص بادمجان

کارشناسان با مطالعه بر روی خواص بادمجان دریافته اند که مصرف این گیاه می‌تواند سبب تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از بروز پوکی استخوان، کاهش علائم آنمی و کم خونی، افزایش عملکرد شناختی، بهبود سلامت قلب و عروق، محافظت از دستگاه گوارش، کاهش وزن، کنترل دیابت، کاهش استرس، محافظت از نوزادان از ابتلا به نقایص مادرزادی و حتی جلوگیری از بروز سرطان شود.

ضد سرطان

این ماده غذایی با از بین بردن رادیکال‌های آزاد و دارا بودن انواع آنتی اکسیدان‌های ضروری و مفید برای بدن می‌تواند از ابتلای افراد به سرطان جلوگیری کند.

ضد چاقی

بادمجان یک ماده غذایی بسیار مطلوب برای افرادی است که رژیم غذایی لاغری دارند. به دلیل وجود منابع بالایی از فیبر هضم این ماده خوراکی بسیار آسان است و می‌تواند به تسهیل حرکات روده کمک کند.

ضد آلزایمر

ناسونین، از دسته آنتوسیانین‌هایی است که به طور خاص مرتبط با جلوگیری از آسیب‌های مغزی است. رادیکال‌های آزاد ایجاد شده در بدن از جمله عوامل اصلی ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل هستند. بر اساس تحقیقات، مصرف بادمجان می‌تواند مانع از مرگ و آسیب دیدن سلول‌های مغزی شود و خونرسانی به بافت‌های مختلف مغز را بهبود بخشد.

ضد بیماری های عروقی

مصرف بادمجان به همراه سیر می‌تواند خاصیت پایین آورندگی کلسترول بد خون را چند برابر کرده و از بروز بیماری‌های عروقی جلوگیری کند.

تأمین ویتامین بدن

مصرف بادمجان در دوران بارداری می‌تواند یک منبع ویتامین و سرشار از ماده ضروری اسید فولیک باشد و به رشد جنین و جلوگیری از بروز انواع نواقص مادرزادی کمک کند.

توصیه

  • از مصرف بادمجان کال یا نارس اجتناب کنید. بادمجان نارس دارای ماده‌ای سمی است که خوردن آن می‌تواند موجب بروز مسمومیت در مصرف‌کننده شود.
  • به طور کلی، به دلیل اگزالاتی که در بادمجان وجود دارد، بهتر است خوردن آن را محدود کنید.
  • بهترین نوع بادمجان قلمی،‌ بدون تخم و رسیده آن است. بادمجان جنوب کشور که در زمستان به بازار می‌آید به علت داشتن گوشت زیاد و نداشتن تخم، بسیار مرغوب است. بنابراین با توجه به آن که این محصول تقریبا در تمام فصول موجود است بهتر است آن را به صورت تازه مصرف کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با کارشناس